L

Reklamebyrået mål og mening®

.......

Telefon
+47 76 11 09 80

Epost
Send mail her ;-) 

w

Lenkestrategi

Lenkestrategi er en av mange strategier for digital suksess. Her er en oversikt for den som ønsker å komme i gang.

30.11.201615:40 Ørnulf

LENKESTRATEGI

Lenkestrategi er en viktig del av det å være synlig på nett. Generelt kan man si at jo flere lenker det er til din nettside jo bedre ranking får du i søkermotorer. I arbeidet med å få dette til, vil godt og relevant innhold bidra til at det oppstår lenker av din bedrift. (HUSK: Folk forteller andre om nyttig innhold), Bruk litt ressurser på å legge litt egenarbeid inn i en lenkestrategi.

ALLE MÅ LINKE

Sørg for at alle har rett link inn til deg. Sponser du noen så bør de linke til deg på nettsiden. Deltar du på en et kurs? Samarbeider du med et idrettslag? Er du medlem i næringsforeningen lokalt? Be alltid om en link når det er mulig.

SIDERANGERING

Siderangering er en vurdering som forteller noe om nettsides verdi. Når noen linker til din nettside vil Google følge linken, og dette påvirker rankingen gjennom at det vurderes en verdi til nettstedet ditt.

Det er ingen enkel vei til å øke pagerankingen på, men et utgangspunkt er at høyt rankede nettsider som linker til deg gir mest uttelling. Med andre ord betyr  kvalitet mye. Relevans er også av betydning. En link fra et nettsted som er relatert til ditt nettsted er bedre enn en link fra en nettside som ikke har noen relevans. Antall unike lenker gir også god effekt i forhold til at ett nettsted linker mange ganger til deg. Antall lenker på en nettside som linker til nettside gir også konsekvenser. Et nettsted med mange lenker gir mindre uttelling en et nettsted med få linker. Vær oppmerksom på at noen titalls gode linker kan gi mer effekt en hundrevis av dårlige.

UNDERSØK KONKURRENTER

Det kan være en tidkrevende jobb, men undersøk gjerne konkurrenter og se hva de gjør. Det er lett å finne konkurrentene med å søke for eksempel i Google på søkeord som du ønsker å komme høyt opp i søk på. De som dukker opp i søket er dine konkurrenter på det aktuelle søkeordet. Hva er det de gjør for å komme høyt opp?

HVOR MANGE LINKER TIL DEG?

Kontroller antall linker til deg på de ulike søkemotorene, og sammenlign det med dine nærmeste konkurrenter. Dette vil vise deg hvor du står, og eventuelt gi deg nyttige mål i din lenkestrategi.

SKAFF DEG LENKEVENNER

For å få høy ranking og lenkekvalitet trenger du gode lenkevenner. Dette er andre nettsteder som lenker til deg og som opererer mot samme målgruppe som du gjør, og som har noe å vinne på å linke til deg..

For å få mange lenkepartnere er det en suksessfaktor som skiller seg ut:

Design og kvalitet på innholdet.

KONTROLLER KVALITETEN PÅ ANKERTEKSTEN DIN

Ankerteksten er den synlige tekst på linker eks: Verdens enkleste publiseringsløsning Ankerteksten er en essensiell del av lenkestrategien og bidrar mye til hvor stor suksess du får. Ankertekst er den klikkbare teksten som vises som resultatet av en lenke.

Kontroller at alle dine inngående lenker har ankertekst som er relevant til nøkkelord som er viktige for deg. Som du ser på eksempelet har ankerteksten ordet publiseringsløsning som er relevant for oss.

SJEKK KONKURRENTENES MEDIESTRATEGI

Hvis dine konkurrenter har flere linker fra aviser eller andre medier så skyldes dette ofte at de bruker pressemeldinger. Vurder derfor samme strategi i de samme media (publiserer de konkurrentenes pressemeldinger så vil de nok publisere dine også).

BLOGGERE

De fleste kjenner til noen som blogger. Verdien av at bloggere linker til din nettside kan være svært stor. For at flere bloggere skal skrive om deg og ditt så kan man by på gratis vareprøver eller invitere dem til eksklusive eventer (Produktlansering, gratis vareprøver og testing, sosiale arrangementer mv).

EVENTER

Del dine eventer eller eventer du selv velger å delta på, på din nettside/facebookside.  Gi gjerne aviser eller andre medier en pressemelding om hva som skjer.

OPPSLAGSVERK FOR BRANSJEORD

Dette er et triks som fungerer veldig godt. Bransjen du opererer i kan ha mange fremmedord/bransjeord som de fleste ikke forstår. Lag din egen oversikt som lister opp alle alfabetisk og som forklarer dem. Gjerne med link til wikipedia eller annen supplerende informasjon

TWITTERLINKER/FACEBOOKLINKER

Link til nettsiden i tweets og få andre til å gjøre det samme. Gjør det samme på facebook!

LINKBAITING

Linkbaiting er i utgangspunktet at du lager noe som hjelper folk. Dette kan være en guide, kalkulator, program for beregning eller liknende. Slike strategier kan fort gi mange linker. På den annen side kan det kreve en del ressurser å få laget. Hør gjerne med oss på reklamebyrået Mål&mening hvis du har slike ideer.

SPREDNING

Jo større spredning av linker til deg jo bedre siderangering.