– Kan man selge en jåsspeis?

Ja, hvorfor ikke, tenkte Evy Line Sundbakken, innehaver av butikken Drops i Henningsvær, og tok kontakt med Reklamebyrået Mål og mening.

«Mål og Mening har hjulpet meg langt på vei med denne ideen. De har vært med på å videreutvikle konseptet
til hva det er i dag.»

Evy Line Sundbakken, butikkeier. 

Ord som omhandler været, og ikke minst nord-norske ord og uttrykk har etter hvert blitt en slager på klesplagg som buff, T-skjorter og på kaffekopper i den lille og unike butikken i Henningsvær. 

Daglig leder Evy Line forteller at hun tok kontakt med reklamebyrået i 2016. Hun ønsket noen alternative suvenirer å tilby sine kunder. Ideen hadde hun, men hvordan få dette satt ut som salgbare gjenstander, var hun mer usikker på.

Løsningen ble Reklamebyrået Mål og mening. Hun tok ideen med seg til byrået som straks satte i gang å drodle videre på innspillene som allerede lå på bordet.

– Vi fant straks tonen, og det skal sies at vi har hatt det utrolig morsomt disse årene med utvikling av produktene, og ikke minst hva slags ord og uttrykk vi skulle bruke, forteller Evy Line, og ler.

– Jeg er jo en sindig jente fra Toten som har drevet butikk i vakre Henningsvær i 15 år. Nå selger jeg blant annet kopper og klesplagg med gloser fra det nordnorske språket på. Vi tok han kanskje helt ut med kraftuttrykk på kaffekoppene. Men om noen var i tvil så har det virkelig slått godt an, bekrefter hun, og innrømmer hun til tider må forklare søringer hva enkelte av ordene betyr.

Evy Line er klar på at skal man drive en liten nisjebutikk i Lofoten er man avhengig av et godt samarbeid for å få gode resultater. Det handler om å gi og ta for å få til et godt og ikke minst salgbart sluttprodukt.

– Mål og mening har hjulpet meg langt på vei med denne ideen. De har vært med på å videreutvikle konseptet til det det er i dag. Og i dag er dette uten tvil en suksess som flere nå spør etter, sier Evy Line og legger stolt til: 

– Vi har flere prosjekter på gang. Blant annet «Mitt Lofoten» som både vi og reklamebyrået har stor tro på. Så det lønner seg å skaffe seg gode samarbeidspartnere, forteller Evy Line.